Manual

Vanliga frågor

  • Varför kan jag inte ändra utseende på texten? Stäng/Öppna

    Typografin, t.ex. typsnitt, färger och storlekar, ställs in i en stilmall när webbplatsen designas, så att den ska få ett enhetligt utseende. Använd olika nivåer av rubriker och de stilar som finns tillgängliga i rullisten Stilar för att variera layouten.

    Du kan även göra fet och kursiv stil genom att markera texten och trycka på relevant knapp. Understruken text ska däremot aldrig användas på annat än länkar.

    När webbplatsen levereras finns det en exempelsida som man kan titta på för att se de olika stilar som finns att tillgå och hur man gör.

  • Varför har texten har en konstig storlek/färg/stil? Stäng/Öppna

    När man klistrar in text så kan ibland formateringen följa med och resultera i ett inkonsekvent utseende. Undvik det genom att tycka på knappen Klistra in som text eller Klistra in från Word innan texten klistras in.

    För att ta bort formatering på existerande text, markera texten och klicka på knappen Ta bort formatering.

  • Behöver publiceringsverktyget, MODX, uppgraderas ibland? Stäng/Öppna

    Ja, precis som all annan mjukvara så behöver MODX uppgraderas till en nyare version då och då för att hänga med utvecklingen av hård- och mjukvara och täppa till upptäckta säkerhetsrisker. Uppgraderar man inte så riskerar man att webbplatsen slutar fungera när webbhotellet uppdaterar sina servrar med modernare teknik eller att webbplatsen blir hackad.

    Prenumerera gärna på MODX säkerhetsuppdateringar via e-post och kontakta oss om du vill uppgradera så hjälper vi dig.

  • Varför kan jag inte ladda upp bilder/filer? Stäng/Öppna

    Om du inte lyckas ladda upp en bild så kan det bero på att den är för stor för din webbserver att ta emot. Gör om bilden i ett fotoredigeringsprogram till en mindre storlek. Oftast är det fullt tillräckligt om bilden är max 1000 pixlar bred eller hög. Upplösningen på bilder på webben ska vara 72 dpi.

    Problem med bilder eller filer kan också bero på att otillåtna tecken i filnamnet. Undvik exempelvis mellanslag, åäö och frågetecken osv. De enda tillåtna tecknen är A-Z, a-z, 0-9, bindestreck (-) och understreck (_).

    Filen ska bara innehålla en punkt, och det är den i slutet av filnamnet, före filändelsen. Giltiga filändelser på bilder är png, jpg och gif och på filer är pdf, doc och ppt exempel på tillåtna ändelser.

  • Varför kommer inte kontaktformuläret fram? Stäng/Öppna

    Kontrollera så att mottagaradressen är rätt. Adressen hittar du under Inställningar > Övrigt > Kontakt. Testa att fylla i och skicka iväg formuläret själv innan webbplatsen lanseras, och kontrollera så att mejlet kommer fram så att du inte missar viktiga förfrågningar.

  • Varför ser jag inte ändringarna jag gjort? Stäng/Öppna

    Har du klickat på Uppdatera?
    Knappen kan även heta Refresh, Ladda om eller Hämta sidan igen, beroende på vilken webbläsare du använder. I Windows brukar det även fungera att trycka på F5 på tangentbordet.

    Har du sparat?
    Glöm inte att klicka på Spara när du gjort ändringar på en sida.

    Har ändringarna verkligen "tagit"?
    Prova att stänga sidan i Manager och sedan öppna den i redigeringsläge igen genom att klicka på sidans titel i resursträdet. Ser du inte ändringarna här så har ändringarna inte sparats och du måste göra om dem igen. Kanske förlorades internetuppkopplingen innan du hann spara, eller kanske du blev utloggad för att sidan varit inaktiv för länge.

    Rensa cachen i MODX
    Om ändringarna syns i Manager men fortfarande inte på webbplatsen, prova att rensa cachen i Manager genom att gå till Webbplats > Rensa cachen.

    Rensa din webbläsares cache
    Ibland sparas sidor i webbläsarens cacheminne beroende på hur webbläsaren är inställd. Hur man går tillväga varierar från webbläsare till webbläsare. Enklaste sättet att ta reda på hur man gör i just din webbläsare är att googla t.ex. "rensa cache i internet explorer 9".

    Ändra bildnamnet
    Om det är en bild som du ändrat på så beror det antagligen på att alla bilder cachas på webbservern. Ge bilden ett nytt unikt namn och ladda upp den igen. Glöm inte att byta ut bilden i innehållet till bilden med det nya namnet.

  • Varför ser jag inte den nya sidan jag skapat? Stäng/Öppna

    För att se en ny sida innan du publicerat den, klicka på Visa när du är i sidans redigeringsläge. Kommer inte sidan upp, ge sidan ett annat Alias, som du vet inte används på någon annan sida och prova igen.

    Du kan även kontrollera att rätt mall används, under Använder mall.

  • Varför kan jag inte logga in? Stäng/Öppna

    Går du till rätt URL?
    Webbadressen till sidan där du loggar in i Manager är http://din-url.se/manager (byt ut din-url.se mot ditt domännamn).

    Anger du rätt användarnamn och lösenord?
    Klicka på Glömt dina inloggningsuppgifter? på inloggningssidan om du glömt ditt lösenordet och fyll i ditt användarnamn så mejlas instruktioner om hur du återställer lösenordet till din registrerade mejladress.

    Kommer du inte in ändå?
    Prova att starta om din webbläsare och rensa cacheminnet. Hur man går tillväga för att tömma cachen varierar från webbläsare till webbläsare. Enklaste sättet att ta reda på hur man gör i just din webbläsare är att googla t.ex. "rensa cache i internet explorer 9".

Om Web-in-Box

En kostnadseffektiv lösning för att snabbt komma igång med en professionell webbplats, komplett med publiceringsverktyg.

Bli uppdaterad

Kontakt

Beställning/Försäljning
hello@smalltown.se
Support
support@webinbox.se

©Copyright, all rights reserved  ♥  En produkt av Smalltown Media, Brunskog  ♥  Org.nr 760112-6209  ♥  AA-rating sedan 2008